Dyrektor

Anna Szostak

Absolwentka Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego, jest profesorem tej uczelni, doktorem habilitowanym sztuki w zakresie dyrygentury. Należy do ścisłej czołówki polskich dyrygentów chóralnych. Powołała i prowadziła kilka zespołów wokalnych, wśród nich założony przez siebie w roku 1990 zespół śpiewaków-solistów Camerata Silesia, którego jest dyrektorem. Zespołowi temu, znanemu dziś w świecie ze stylowych interpretacji muzyki dawnej i współczesnej, nadała rangę europejską.

Anna Szostak

W interpretacji wokalno-instrumentalnej muzyki renesansu i baroku kieruje się ideą wykonań na instrumentach z epoki; takimi były koncerty ze słynnymi śpiewaczkami Emmą Kirkby i Barbarą Schlick, a także prezentacje z udziałem zespołów złożonych z wybitnych muzyków polskich i zagranicznych, m.in. Il Tempo i Concerto Polacco, Arte dei Suonatori, Accademia dell'Arcadia.

Wydarzeniami o historycznym znaczeniu było prawykonanie dzieł XVII-wiecznego kompozytora jasnogórskiego Aleksandra Władysława Leszczyńskiego (na Festiwalu „Gaude Mater" w Częstochowie, 2007), a także koncertowe wykonanie przy udziale zespołu zapomnianych, na nowo odkrytych dzieł Józefa Zeidlera na festiwalu „Musica Sacromontana" w Gostyniu. Zarówno dzieła Leszczyńskiego jak i Zeidlera zostały też nagrane i wydane na płytach kompaktowych.

Obok koncertów oratoryjno-kantatowych (Magnificat, Weihnachtsoratorium J.S. Bacha, Mesjasz i Hymny koronacyjne G.F. Händla, Msza Koronacyjna W.A. Mozarta) Anna Szostak prowadzi też koncerty monograficzne, poświęcone zarówno muzyce europejskiego klasycyzmu (symfonie W.A. Mozarta), jak i kompozytorów współczesnych: Krzysztofa Knittla, Witolda Szalonka, Arvo Pärta i Witolda Lutosławskiego (Trois poèmes d'Henri Michaux współdyrygowane wraz z Antonim Witem; podczas wykonania tego utworu w Brukseli tworzyła duet dyrygencki z Peterem Hirschem).


Przy produkcjach nowych współpracuje z Kameralistami NOSPR, Śląską Orkiestrą Kameralną i Orkiestrą Muzyki Nowej. Spośród wielu znaczących doświadczeń dyrygenckich, na uwagę zasługuje kreacja Miserere Pawła Szymańskiego na warszawskim festiwalu poświęconym twórczości tego kompozytora, a także występ we włoskim Feltre z Das atmende Klarsein Luigiego Nono, z udziałem wybitnego solisty-flecisty Roberto Fabriccianiego. Do szczególnie cennych należą kreacje pierwszych wykonań dzieł współczesnych kompozytorów polskich podczas Festiwali Prawykonań w Katowicach – utworów nierzadko dedykowanych dyrygentce, bądź jej zespołowi.


Dorobek fonograficzny Anny Szostak, oprócz wielu nagrań dla radia i telewizji, obejmuje kilkadziesiąt płyt CD i DVD.